A projekt vezetés tartalmaz kihívásokat?

A projekt vezetés kihívások tömkelegét rejtegető munka lenne? Mit is csinálunk projekt vezetés során? múlik valami egyáltalán egy projekt vezetőn, hiszen a munkát mások végzik? Nemrégiben megkérdezte tőlem egy ismerősöm, mit csinálsz most. Válaszoltam, hogy Projekt vezető vagyok. Aztán kis szünet után ismét kérdezett: “Na jó jó. de mit csinálsz?”…… Projekt vezetési kihívások csak azokat érintik, akik már ebben a szakmában dolgoznak. beleszaladtak jó pár nehéz kihívásokkal teli projektbe. vagy éppen egy kevésbé támogató szervezetben kell projektet vezetniük. Ez mindenképpen kihívásokat állít a projekt vezető elé.

Projekt vezetés külső szemlélőnek

Mialatt a projekt vezető igyekszik a legjobban vezetni egy projektet, a külső szemlélőnek úgy tűnhet, hogy gyakorlatilag nem is dolgozik. Megbeszél, tervezget, kioszt feladatokat, számon kér másokat. Mi is akkor itt a helyzet?! A projekt vezető feladata, hogy a projekt célját a kívánt határidőre és az előre meghatározott minőségben elérje.

Azonban teszi minden ténykedését feladatát úgy, hogy gyakran a projekthez rendelt emberek nem hozzá tartoznak. rendszerint van mindegyik projekttagnak egy vezetője, aki rendelkezik munkaidejének nagy része felett. Természetesen ez nem mindenhol van így. A kihívások viszont mindenhol jelen vannak.

Változnak a körülmények a projekt élete során

A projektek hossza széles skálán mozoghat. lehet az egész rövid néhány héttől sok éven át tartó projektig. A változó körülmények nagy valószínűséggel a közepes és hosszabb projekteket érintik.

  • Megváltozik a piac – nem olyan mértékben vagy olyan formában van szükség a projekt eredményére.
  • Változik a technológia – a bevezetendő gép már elavult lesz, mire a projekt véget ér.
  • Gazdasági vagy a politikai környezet – beruházások sorsa sokszor áll vagy bukik ezen.
  • Változik a cég szerkezete – átszervezések miatt más felelősök, más prioritások
  • Kilépő és új belépők személye – gyakran felmerülő kihívás ha a tapasztalt ember helyett egy kezdő kerül a csapatba

Nem minden körülményt soroltunk itt fel, amely szerepelhet a projekt vezetési kihívások között. de a cikknek nem is ez a célja csak mint egy ízelítőt mutat azokból, amik gyakrabban felmerülnek.

Hol is tart a projektünk…

Az, hogy a projekt hol tart nem lehet egy megfejthetetlen kérdés viszont számos esetben láttam már, hogy de igen. Nem tudjuk mi a pontos cél, mit szeretnénk elérni? nem mérhető semmi ha nincs referencia, nincs mihez képest viszonyítsunk. A projekt elején meglehetősen pontosan le kell írni, hogy mi a cél, és milyen feltételek mentén kell megvalósítani.

Védekezés a Projekt vezetési kihívások ellen

Van esetleg mód, amellyel védekezhetünk, csökkenthetjük a kockázatot és javíthatjuk az esélyeinket? A válaszunk határozottan igen. gyakran hallom, hogy a gyakorlat a rutin amely évek hosszú során ragad az emberre, a legjobb arra, hogy munkáját professzionális szintre fejlessze. Valójában a véleményünk az ezzel kapcsolatban, hogy a megtanult dolgokat alkalmazni kell. Aki a professzionális projekt vezetésben használt eszközöket jól alkalmazza, nagy eséllyel lendül túl a fenti felsorolás legtöbb elemén. Ezeket az eszközöket pedig rendszerint nem a rutinnal tanulja meg az ember. Magukat az eszközöket összegyűjtötték már csak el kell hinni, hogy ezek szükségesek, és alkalmazni őket.

Ilyen egyszerű lenne?

Ha ilyen egyszerű, akkor miért nem működik? Rendszerint a projekt vezetési kihívásokat sokan egyénileg tapasztalják meg. Egy frissen kinevezett projekt vezető ritkán tudja milyen eszközökkel kell élnie, és rendszerint a szervezet sem tartja fontosnak, hogy olyan megkötéseket alkalmazzon, mint a projekt vezetési terv, projekt kommunikációs terv. pedig ezeknek a szabályozásoknak, dokumentumoknak lenne a szerepe az, hogy mindenkinek iránymutatásként szolgálnak. Ezekből tudhatjuk, hogy jó irányba haladunk és valóban hol tartunk. Ezek a lépések meglehetősen sok formális dokumentálást, és rengeteg kötöttséget jelentenek.

Megkötésekkel a projekt vezetési kihívások ellen

Éppen a változó körülmények jelentenek nagyon sok kihívást. Akkor mégis hogy legyünk leszabályozva?

A dokumentumok amiket el kell készítenünk, és a szabályok melyekhez ragaszkodnunk kell pont azért vannak, hogy a változó körülményekre tudjunk rugalmasan reagálni. Talán pont kontraproduktívnak tűnik de valójában a döntést is akkor tudjuk meghozni gyorsan és megfelelően, ha tudjuk mi alapján, ki és mit vesz figyelembe a döntés során.

További hasznos információkért és érdekes cikkekért nézd meg blogunkat. Reméljük segítettünk, és te is megtaláltad kérdéseidre a válaszokat. amennyiben a prpjekt vezetés komolyan érdekel és szeretnél a szakma mélyére ásni és igazán profi lenni, akkor látogass el a PMI oldalára is.